• Een bezoek aan India – de eerste week

Afgelopen week was de eerste van drie weken die we zullen doorbrengen bij AID INDIA. Er is veel veranderd sinds de laatste keer, anderhalf jaar geleden. Zo zijn er nu 375 leerlingen, 175 meer dan vorig jaar. Er staat een nieuw gebouw met 6 lokalen voor de kleuterklassen. Een nieuw huis voor de weeskinderen is in aanbouw en er zijn twee nieuwe schoolbussen bijgekomen.

De eerste paar dagen stonden in het teken van een heel warm welkom, blije gezichten van de kinderen en medewerkers van AID INDIA en het rondkijken bij alle nieuwe projecten. Tevens hebben we een tas vol spullen meegenomen naar de school. Een stapel Engelse boeken voor in de bibliotheek, gedoneerd door het Keizer Karel College in Amstelveen en iemand heeft twee laptops ter beschikking gesteld voor op school.

In de afgelopen maanden heeft Stichting AID INDIA contact gehad met Edukans. Zij hebben ons bekend gemaakt met het ster-school model. Dit is een model waarin de vijf punten van de ster staan voor de belangrijkste aspecten van een goede school (leeromgeving, leren, schoolmanagement, betrokkenheid van ouders en lesgeven). Aan de hand van de vijf pijlers wordt de ontwikkeling van een school in kaart gebracht. De pijlers waar verbetering nodig is, worden aangepakt. Scoort een school op alle pijlers goed, dan weten alle betrokkenen: dít is een goede school. Het onderwijs is duurzaam. De school kan op eigen benen staan.

In overleg met AID INDIA is besloten het STER model op de school te introduceren en een eerste stap te zetten naar een STER SCHOOL. Afgelopen zaterdag was de eerste bijeenkomst met alle leerkrachten en het schoolbestuur. Ideeën werden uitgewisseld, discussies gevoerd en er werd nagedacht over waar de school staat en waar de school naar toe wil. Een paar aspecten uit het STER MODEL hebben we door middel van workshops uitgewerkt. Het was een erg leuke en leerzame dag en we hopen dit door te kunnen zetten in verdere bijeenkomsten.

De komende twee weken zullen in het teken staan van de STER SCHOOL en zullen we het opgehaalde sponsorgeld gaan besteden. Hierover volgt later meer.

Groeten vanuit INDIA!

AuthorBente Wepster