Peace, Force and Joy

Door: Willem Jan

Januari 2012 zijn we weer naar India gereisd. In decembereen  ticket geboekt en ons langzaam gaan verheugen op ons vertrek. Eenmaal aangekomen in India ging mijn hart weer sneller kloppen. Dit had ik niet verwacht, maar het gebeurde weer. Het was de 4e keer dat ik voet zette op Indiaase bodem. Opnieuw een gevoel van thuiskomen. Het land en de mensen raken mijn hart. Vrijdag eerst de tempel bezocht  in Madurai om weer even helemaal op te gaan in één van de vele religies die India rijk is, het Hindoeïsme.
    Zaterdag zijn we vol verwachting doorgereisd naar Virudhunagar. Een stadje in Zuid India waar Island of Hope staat, een weeshuis van AID Indai. Het huis biedt onderdak aan ruim 90 kinderen.
    Hier ging ons hart nog verder open. We werden met open armen ontvangen door Thangram en Josphine, twee vrouwen die zorgdragen voor de kinderen en die het microfinancieringprogramma van AID India in Virudhunagar leiden.
    Na anderhalf jaar was het een weerzien met familie. Na een heerlijk bakje koffie en een lunch die voor ons klaar stond zijn we s’middags verschillende groepen van het microfinancieringsprogramma gaan bezoeken. Mooi om te zien hoe de vrouwen zich blijven ontwikkelen en met een kleine lening de mogelijkheid krijgen om een bedrijfje te beginnen. Van catering tot het maken van snacks en het verpakken en verkopen van kruiden. Naast dat de vrouwen een inkomen verdienen is het erg mooi om te ervaren hoe het zelfbewustzijn en vertrouwen van de vrouwen groeit. Vergeleken met anderhalf jaar geleden was dit goed zichtbaar en voelbaar.
    Zondag waren de kinderen ook in het weeshuis. Zij moesten zaterdag naar school, omdat er die week daarvoor een feestdag was geweest en zij vrij waren. We hebben deze dag met de jongens cricket gespeeld, de nummer 1 sport in India.
    Zaterdagavond was Peter (oprichter van AID India) ook aangekomen in Island of Hope. Na een afscheid ceremonie zijn we zondagavond met hem naar Sattankulam gereden.
    Hier heeft AID India een school, een weeshuis, een agrarisch project (o.a. de emoefarm) en ook hier worden vrouwen op het platteland ondersteund door het microfinancieringsprogramma.
    We zijn hier 3 dagen gebleven. We hebben een dag op school gekeken, waar we werden ontvangen door zingende kinderen. Elke week beginnen ze de week met een week opening en hijsen ze de Indiase vlag. Dit keer mocht Jan de vlag hijsen. Ook hebben we de emoefarm bekeken, een rondje op de trekker gereden en verschillende microfinancieringsprogrammas bekeken. Na school samen met de kinderen spelen en nog een tempel bezocht.
    Donderdag 26 janauri in de ochtend zat ons verblijf bij AID India er weer op.
    Het was weer een onvergetelijk verblijf. De slogan die AID India heeft, Peace, Force and Joy is niet alleen een slogan, maar het is verweven en te voelen in de mensen die AID India dragen, de kinderen en de projecten! Bijzonder om de werknemers van AID India weer te ontmoeten, de kinderen weer te zien en prachtig om de projecten weer met eigen ogen te zien en de impact te ervaren. De foto’s zeggen meer dan duizend woorden….

Status projecten

Weeshuizen
    AID India heeft twee weeshuizen. In totaal bieden deze onderdak aan 120 kinderen. Jongens en meisjes leven samen, hebben een dak boven hun hoofd en gaan naar school. De kinderen tot 10 jaar gaan naar de school van AID India. De oudere kinderen gaan naar een school in de buurt van het weeshuis. Elke dag drie maaltijden, tijd om te spelen, te leren, liefde te krijgen, kind te zijn. Het klinkt voor velen van ons vanzelfsprekend. In India is dit nog niet altijd het geval.
    AID India geeft weeskinderen de mogelijkheid om kind te zijn!

School
    De school van AID India is een project waar op dit moment veel aandacht voor is. Ze willen graag kinderen de mogelijkheid geven om basis en middelbaar onderwijs te volgen. Het is in de regio de enige school die lesgeeft in het Engels. Engels is een belangrijke taal, zowel nationaal als internationaal. Tot dusver bieden ze onderwijs tot groep 7 van het basis onderwijs. Volgende jaar zal groep acht er ook bij komen, omdat groep zeven doorschuift. Zo maakt de school een geleidelijke groei door. Aan de onderkant komen er wel steeds meer kinderen bij. In totaal word er lesgegeven aan 140 kinderen waarvan 30 uit het weeshuis van AID India.
    Het idee is als volgt:
    Ouders die het onderwijs niet kunnen betalen kunnen hun kinderen gratis naar school laten gaan. Ouders die het wel kunnen betalen, betalen het normale (door de overheid vastgesteld) schoolgeld. Er is ook een midden weg. Op de lange termijn is het doel om door dit concept zelfvoorzienend te zijn. De “rijkere” gezinnen betalen mee aan het schoolgeld van gezinnen die het niet kunnen veroorloven. Op dit moment is er nog extern geld nodig om het project verder op te bouwen.

Boerderij
    Naast de emoe boerderij heeft AID India ook rijstvelden en cocosnoten. De rijst en de cocosnoten worden gebruikt als eigen voedsel voorziening in de weeshuizen. Wat overblijft word verkocht. De emoe boerderij is een groeiend project wat bijdraagt aan zelfvoorzienendheid. Één van de doelstellingen van AID India is om in voor een groot deel zelfvoorzienend te kunnen zijn. Op dit moment lopen er 16 emoes. De boerderij is ingericht dat er ruim 100 kunnen verblijven. De eieren die de emoes leggen worden verkocht aan handelaren. Het project is tot dusver een groot succes en de emoes leggen meer eieren dan verwacht.

Microfinanciering
    Een prachtig en krachtig project. Het bereikt ruim 2000 vrouwen. Nog steeds komen er mensen bij die graag mee willen doen in het programma. De impact is groot. De bedrijfjes die de vrouwen opzetten zijn verschillend, maar hebben allemaal hetzelfde effect. Vrouwen krijgen zelfvertrouwen, worden zelfbewust en doen sociaal weer mee in de maatschappij. Daarnaast dragen ze zorg voor de kinderen en kunnen deze door de inkomsten naar school.

Stichting AID India
    Onze aandacht ligt bij de kinderen o.a. door het sponsorprogramma. Daarnaast doneren we gelden aan de emoe boerderij en het microfinancieringsprogramma. In onze visie hebben deze op de lange termijn de grootste impact. Wij zijn, naast een aantal andere sponsoren, één van de organisaties die AID India ondersteunen. Het beleid en de uitvoering doet AID India, hier willen wij geen directe invloed op hebben. We bespreken het wel samen, maar de beslissing ligt bij AID India in India. Wij zijn er van overtuigd dat verandering iets is dat van binnenuit ontstaat, dus door de mensen zelf moet worden bedacht, gedragen en uitgevoerd.
    AID India heeft ons ook dit keer weer laten zien, ervaren en beleven hoe groot de impact van hun projecten is. We hebben een onvergetelijke tijd gehad en opnieuw een ervaring die ons hart mee gaat.

Algemeen Studenten organiseren actie vanuit India
    Algemeen Filmpje: Impressie AID India
    Algemeen Een sportief Sponsor Event
    Algemeen Een dagje uit met AID INDIA