• Studenten organiseren actie vanuit India

Sinds 8 november is een groep studenten van de Hogeschool Rotterdam en Hogeschool van Amsterdam bezig met een project voor AID India. Drie maanden lang doen zij onderzoek op het gebied van reproductive health in de omgeving van Sathankulam voor hun minor Beyond Borders.

De onderzoekers zitten nu al twee maanden in India en naast het onderzoek genieten zij enorm van het spelen met de kinderen op school en de meiden in het weeshuis. Stiekem zijn zij nu ook bezig met het instuderen van een kleine show voor tijdens de kerstviering.

Een gelukkig nieuwjaar?
    Naast de enorme gezelligheid was er ook minder fijn nieuws. De overheid gaf namelijk begin december een deadline om voor 31 december drie nieuwe lokalen te realiseren. De school moest een aparte biologie, scheikunde en natuurkunde lokaal maken, anders moest een deel van de oudste kinderen (de bovenbouw) van school. De studenten schrokken zo van dit vooruitzicht dat zij besloten om AID India te helpen om de leerlingen op school te houden.

In samenwerking met de Goudse kaarsenhandel ‘De Vergulde Kaars’ en mevrouw Baskharan uit Sathankulam ontwierpen zij een kaars voor de komende feestdagen. Op de kaars staat een ‘kolam’ die speciaal voor AID India is gemaakt door mevrouw Baskharan. Kolam’s worden door Indiase vrouwen voor de deur getekend met rijstpoeder om gasten te verwelkomen en voorspoed te wensen.

Lichtjesfeest Gouda
    De eerste badge van 200 kaarsen is tijdens en rond het lichtjesfeest in Gouda verkocht, hiermee is 350 euro opgehaald. De studenten zijn enorm blij met de enthousiaste reacties en de snelheid waarmee de eerste badge uitverkocht is. Daarnaast zijn zij enorm dankbaar voor de vrijwilligster Aster van der Wal die zich als verkoper en promoter in heeft gezet tijdens het lichtjesfeest in Gouda.

De studenten zijn nu op zoek naar andere (kerst)markten in Nederland waar de kaarsen kunnen worden verkocht. Zij hopen dat zij nogmaals een badge van 200 kaarsen kunnen verkopen om met een bijdrage van 700 euro bijna de helft van het 1500 euro kostende project te kunnen ondersteunen.

De kaars is te vinden op www.deverguldekaars.nl.

AuthorWillemjan