• Bezoek uit India

Hallo allemaal,

Graag nemen we jullie mee naar begin oktober. We hebben toen onverwacht
    bezoek gekregen uit India. Niet echt onverwacht, want we hebben Raja wel
    opgehaald van het vliegveld. Maar zoals dat vaker in India gaat, was het last-minute bekend, of althans werden wij last-minute geïnformeerd. Vijf dagen voor geplande aankomst kregen we een berichtje van Raja of het mogelijk was een weekje naar Nederland te komen en bij ons te verblijven. Daarnaast wilde hij ook graag een aantal presentaties geven over Aid India. Dus… agenda’s op de kop en natuurlijk hebben wij Raja met veel plezier
    ontvangen. Blij om bezoek uit India te hebben en blij om Raja kennis te
    laten maken met onze families en Nederland.

Raja is de zoon van Peter (oprichter AID India). Hij verblijft een paar
    weken in Italië bij een organisatie via welke geregeld vrijwilligers naar
    AID India gaan om daar een bijdrage te leveren. Raja had in Italië tot doel om mensen te vertellen over de Indiase cultuur en het werk dat AID India doet. Dit doet hij door het geven van presentaties en seminars.

De eerste paar dagen in Nederland heeft Raja doorgebracht bij mijn familie en hebben we hem een en ander van Nederland laten zien. De rest van de week bracht Raja door bij de familie van Bente en deze dagen stonden vooral in het teken van praten over Aid India. Dankzij de enthousiaste en professionele medewerking van een aantal mensen hadden we ondanks de korte voorbereidingstijd een aantal presentaties in kunnen plannen.

Allereerst had hij een bijeenkomst met de Stichting DreamWeb. Een organisatie die door middel van programma’s op scholen een bijdrage wil leveren aan een betere verdraagzaamheid en samenwerking tussen jongeren met verschillende culturele achtergrond. Raja heeft daar verteld over Aid India en er zijn mogelijkheden verkend over een gezamenlijk project.
    Bij Atos gaf Raja een mooie presentatie over het werk van Aid India voor een groep geïnteresseerde medewerkers. De Atos Foundation, die dit bezoek ook georganiseerd had, heeft vorig jaar een grote donatie gedaan. Daarvan is toen het computerlokaal in de school ingericht. Bij deze bijeenkomst waren meerdere mensen aanwezig die zelf ook bij Aid India in Sathankulam geweest zijn.
    Een vrijwilliger die vorig jaar in Sathankulam geweest is, nodigde Raja en zijn gastgezin uit voor een etentje bij haar thuis met haar familie. Een erg leuke avond, waarin veel ervaringen en ideeën uitgewisseld werden.
    De laatste presentatie gaf Raja bij Kennedy Van der Laan in Amsterdam. Daar was een flink gezelschap bij elkaar gekomen om onder het genot van een lunch met ‘Indian touch’ te luisteren naar Rajas bevlogen verhaal. Hij raakte de mensen zichtbaar. Ook hier waren een aantal bekenden van Aid India aanwezig en zo heeft Raja aardig wat oude bekenden ontmoet tijdens zijn bezoek aan Nederland, maar ook nieuwe mensen geïnspireerd.

Raja gaf aan het eind van zijn bezoek aan intens gelukkig te zijn met de vriendelijkheid en betrokkenheid van de mensen die hij gesproken had en met de gelegenheid die hem geboden is te praten over Aid India.
    Ook wij waren gelukkig Raja hier te hebben. Behalve het verstevigen van de reeds bestaande banden met Aid India, heeft zijn bezoek ook nieuwe verbindingen gemaakt tussen mensen in Nederland die op verschillende manieren betrokken zijn bij Aid India.
    Wij bedanken iedereen die zich zo ingezet heeft om dit bezoek van Raja zo waardevol te maken!

Op Schiphol namen we afscheid van Raja, hopelijk niet voor al te lang. We bleven zwaaien, tot het echt tijd was om te gaan.
    Het was een bijzondere week!

Willem Jan